8 tips om je veerkracht te vergroten

Sinds een paar dagen zitten we met z’n allen in een nieuwe lockdown. We moeten veerkrachtig zijn, sprak Rutte ferm. Maar wat is veerkracht? Waarom kan dat ons door deze nieuwe crisis helpen? En belangrijker nog, hoe vind je die?

"Hoge bomen zijn buigzaam, omdat ze mee moeten kunnen bewegen met de wind. Als ze onbuigzaam zouden zijn, zouden ze breken. En wij mensen ook."

Veerkracht

Veerkracht is niet alleen het kunnen herstellen van tegenslagen. Het is het vermogen om mee te bewegen met het leven. Niet alleen met de dieptepunten, maar ook met de hoogtepunten. Alles komt zo met zijn uitdagingen en we kunnen leren om daarmee om te gaan, om mee te veren en daarna het midden weer te vinden.

Wat mij betreft is veerkracht niet gewoon maar doorgaan, met een verbeten gezicht en een blik op oneindig. Veerkracht is van slag kunnen zijn, verdrietig zijn, geraakt zijn en dan weer opstaan en doorgaan. Hoge bomen zijn buigzaam, omdat ze mee moeten kunnen bewegen met de wind. Als ze onbuigzaam zouden zijn, zouden ze breken. En wij mensen ook.

Dus moeten we dan veerkrachtig zijn? Nee, je moet niks. Veerkrachtig leren zijn is een keuze. Sommige mensen bezitten van nature een grote veerkracht, anderen moeten daar door hun karakter, omstandigheden of verleden harder voor werken. Maar veerkracht kun je leren en trainen, sterker maken, net als een spier. Ik deel hier wat tips met je die je daarin kunnen helpen.

veerkracht tips Solidum Coaching

1. Zelfkennis

Jezelf (leren) kennen is onmisbaar als je veerkracht wilt ontwikkelen. Het leven wordt gemakkelijker als je jezelf kent, weet wat je leuk vindt en wat niet, wat je blij maakt, wat je nodig hebt om tegenslagen op te vangen en met jezelf om te kunnen gaan. Reflectie helpt je ook om een goed en realistisch zelfbeeld te ontwikkelen.

Praktisch:

🌱 Reflecteer regelmatig op jezelf en je leven. Lees mijn blog over reflectie voor tips en download de gratis printable voor een eindejaarsreflectie.

🌱 Als je een emotie ervaart, zoals verdriet of boosheid, stop dan even en probeer te bedenken waarom je je zo voelt. Wat leer je hiervan over jezelf? Vaak heeft het meer te maken met jou dan met een ander.

2. Dankbaarheid

Misschien een wat afgezaagd begrip inmiddels, maar dankbaarheid helpt je enorm om veerkrachtig te zijn. Waarom? Het helpt je om je te richten op de goede dingen en je daarmee te vullen. Het helpt je om dingen in een ander licht te zien, ook de moeilijkere dingen. Het helpt je om tevreden te zijn en dat is een groot goed in een wereld die gericht is op meer en beter.

Praktisch:

🌱 Schrijf elke dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent of blij mee bent. Hoeft niet groots te zijn. Dat kopje koffie in de ochtend, een lach van een kind of een complimentje.

🌱 Vertel mensen die je lief zijn waarom je dankbaar voor hen bent.

🌱 Stel jezelf de vraag: als ik niet ik was, waar zou ik dan jaloers op zijn? En laat je verrassen door je eigen antwoorden.

3. Leer relativeren

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer dingen in perspectief te plaatsen. Soms lijken dingen erger of onoverkomelijker dan ze zijn. Hoe vermoeider je bent, hoe groter dingen worden. Herken je dat bij jezelf? Trek dan op tijd aan de bel!

Praktisch:

🌱 Zoek humor. Humor is een van de beste dingen om perspectief te krijgen. Dat kan verschillen van een grappige film kijken tot de humor zien in bepaalde situaties. Dat klinkt oppervlakkig, maar je kunt zo je brein beïnvloeden. Een glimlach maakt je blijer, zelfs als je dat niet tot in je tenen zo voelt.

🌱 Omring je met positief en opbouwend gezelschap.

🌱 Doe iets voor een ander. Het vergroot je wereld en maakt jou en de ander blij.

🌱 Vraag jezelf af: is dit over een jaar nog steeds zo belangrijk? Nee? Besteed er dan niet langer dan een uur (of nodig) aan.

4. Werk aan verbinding

Een sociaal netwerk is belangrijk om veerkrachtig te kunnen zijn. Je hoeft het niet alleen te doen in het leven. Investeer in echte relaties en kies met wie je je hart deelt. Echte verbondenheid ontstaat als je je geliefd en gekend voelt.

Praktisch:

🌱 Bedenk wie en welke relaties voor jou het belangrijkst zijn. Hebben die personen ook de belangrijkste plek in jouw leven? Hoe zijn zij prioriteit? Kun je ze dat vandaag laten merken?

🌱 Ga voorbij de plichtplegingen en voer een echt gesprek of vraag een echte vraag aan je huisgenoten, collega’s of familieleden.

5. Zorg goed voor jezelf

Veerkracht is een stuk moeilijker als je niet lekker in je vel zit. Nu heb je niet alles in het leven onder controle, maar hoe je voor jezelf zorgt, wel.

Praktisch:

🌱 Zorg voor de basics: genoeg slaap, gezond eten, beweging. Beperk je schermtijd en praat over je gedachten en gevoelens.

🌱 Zorg voor genoeg oplaadtijd. Wie hard werkt, moet hard ontspannen

6. Neem je levensbeschouwing(en) onder de loep

Het leven is niet gemakkelijk en ook niet altijd leuk. We kunnen niet altijd gelukkig zijn. We hoeven niet perfect te zijn, goed is goed genoeg. Als we dat aanvaarden, wordt het leven een stuk beter te doen.

Praktisch:

🌱 Ga eens bij jezelf na: welke overtuigingen houd jij erop na? Vaak zijn overtuigingen onbewust, dus maak ze bewust! Zijn ze haalbaar? Nee? Welke overtuiging zou je ervoor in de plaats kunnen stellen?

7. Schrijf

Schrijven helpt je om grip te krijgen op je gedachten, om je hoofd helder te krijgen en leeg te maken. Goed voor je veerkracht, je stresslevels, je creativiteit en je nachtrust!

Praktisch:

🌱 Zet je pen op papier en schrijf 7 minuten lang alles wat in je opkomt. Alles. Dus ook dat je vergeten bent de was uit de wasmachine te halen, dat je niet van chocolade houdt of geen zin hebt in kerst. Let niet op interpunctie, spelfouten of zinsopbouw en streep niets door. Weet je niets meer? Dan schrijf je dat op. Tot je wel weer wat weet. Niemand hoeft het te snappen, jij ook niet. Voor sommigen werkt 7 minuten, voor anderen een bepaald aantal als 750 woorden of aantal bladzijden. Zorg er in elk geval voor dat het langer is dan je natuurlijkerwijs zou doen, dat levert je echt wat op.

🌱 Doe die reflectie van punt 1 en schrijf je antwoorden op.

8. Stel doelen

Als het leven moeilijk is, kan het fijn zijn om stipjes op de horizon te plaatsen om naartoe te leven of te werken. Dat helpt je ook om doel-bewuster te leven, letterlijk. Wat wil je graag? Wat zijn je dromen? Wat wil je bereiken?

Praktisch:

🌱 Neem er even de tijd voor en stel jezelf precies die vragen.

🌱 Lastig om voorbij de ‘wat-als’ en ‘ja-maar’ te denken? Stel jezelf de vraag van Omdenken: ‘Ja, maar wat als alles lukt?’

🌱 Breek je doel op in kleine stapjes en bedenk wat je vandaag kan doen om een stapje dichterbij te komen.

Dit zijn ze, een aantal tips om je veerkracht te vergroten.

Succes!