Thuiswerken als een pro!

‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan.’ Ernstig sprak de overheid onze woonkamers in. En zo zaten we opeens met z’n allen thuis. Thuis achter de laptop, met collega’s op Zoom en je werk op de keukentafel. Op de achtergrond vergezeld van het geroezemoes van huisgenoten, de vaatwasser en klussende buren. Geen collega’s meer, geen koffiepauzes, geen logisch einde van de werkdag.

Thuiswerken is een uitdaging. Ook als je de positieve kanten ervan ziet (geen files!), heb je nog wel te maken met de uitdagingen. Hoe je het thuiswerken ook ervaart, anders is het in elk geval. Het vraagt om aanpassingsvermogen en om veerkracht. En dat vraagt om een eigen aanpak, zodat je het op de korte én de lange termijn goed volhoudt. Daarvoor deel ik deze 10 tips met je!

1. Zie het als een uitdaging

Thuiswerken ís best een uitdaging. We hebben minder contact met collega’s, privé en werk lopen dwars door elkaar heen, we hebben minder beweging en zitten als gevolg van online vergaderen vaak achter een beeldscherm. Ook als de positieve kanten ziet (geen files! meer thuis!), is het niet altijd gemakkelijk. Laten we het dan ook als een uitdaging zien, een uitdaging die we aan kunnen gaan. Dat helpt om te denken in oplossingen.

2. Accepteer het voor wat het is

Thuiswerken is niet per se gemakkelijk en misschien gaat het dat ook wel niet worden. Accepteer dat het niet vanzelf gaat, dat het misschien niet leuk is en dat je er ook niet goed in hoeft te zijn. Als je ook nog van jezelf gaat verwachten dat je goed moet zijn in thuiswerken en je beste werk in deze tijd moet afleveren, leg je jezelf een extra last op. Dus wees trots op jezelf dat je doet, zo goed en zo kwaad als het gaat. Goed bezig!

3. Zorg voor een goede opstart van de dag

Begin de dag met het opstellen van 3 á 4 prioriteiten die je die dag gedaan wilt hebben. Dat is lekker haalbaar en een stuk motiverender dan een ellenlang to-do-lijstje. Begin de dag met zo’n prioriteit en laat je niet afleiden in de tijd dat je daarmee bezig bent. Elke Geraerts gebruikt hier een mooie quote voor: "if you are hunting elephants, don’t get distracted chasing rabbits." De olifanten, dat zijn die grotere prioriteiten. De konijnen, dat zijn die kleine dingen die je daarvan af kunnen leiden, zoals meldingen op je telefoon of kidneren/collega’s die éven iets komen vragen.

4. Zorg voor een goede afsluiting

Beslis voor jezelf wanneer je werkdag erop gaat zitten. Stop tien minuten voor tijd en gebruik die tien minuten om te reflecteren en af te ronden. Wat is er gelukt vandaag? Hoe staat het met de olifanten van punt 3? Creëer een momentje om tevreden over je dag te kunnen zijn. Zijn er dingen die nog zijn blijven liggen? Schrijf ze op. Daar kun je morgen mee beginnen. En zo is de cirkel weer rond.

5. Zorg goed voor jezelf

Heel belangrijk! Als je thuis werkt, moet je daar veel meer zelf voor zorgen en dat is best lastig. De logische momentjes om even te lopen, te drinken of naar buiten te gaan, zijn weg. Dus: Eet en drink goed, neem pauzes om te bewegen en ga naar buiten. Kleed je ook goed: hoe je je kleedt, heeft invloed op hoe je je voelt. Het lijkt misschien lekker om in je chill-kloffie te kunnen werken, maar waarschijnlijk kom je in een betere werkmodus met een andere outfit.

6. Wees niet altijd bereikbaar

Misschien heb je het gevoel dat je altijd bereikbaar moet zijn, als loyale en betrokken werknemer. Zeker als je thuis bent en niemand ziet wat je aan werk verzet. Maar dat is niet per se goed voor je brein, omdat je dan altijd aan staat. Hoe onrustig is dat! Het is oké om soms even niet bereikbaar te zijn, om een stukje te gaan wandelen zonder telefoon. Dat is beter voor jou, dus uiteindelijk ook beter voor het werk. Het draait allemaal echt wel even door zonder jou.

7. Stop met multitasken

Gewoon nu. Multitasken is slecht voor je brein, zo simpel is het. Het kost je vooral heel veel tijd en energie. We zijn er ook niet goed in, al denken we van wel. Wij mensen kunnen gewoon niet multitasken. Eigenlijk multitasken we ook niet, maar switchen we gewoon snel van taken. Dat gaat ten koste van beide taken en het duurt ook even voordat je de focus op die ene taak weer terughebt.  Jammer toch? Bovendien geldt: hoe meer je het doet, hoe slechter je erin wordt. Je brein heeft steeds meer prikkels nodig, waardoor je steeds sneller afgeleid bent en onrustiger wordt.

8. Denk in productieve tijd en niet in productietijd

Wel eens geprobeerd om een hele dag achter je laptop te zitten, omdat je het gevoel hebt dat dat moet? Omdat je nu eenmaal een werkdag hebt? Grote kans dat je daar moeite mee hebt. Werk liever in blokken: een blok waarin je werkt, afgewisseld met een moment ontspanning. Misschien ben je dan niet continue aan het werk, maar je bent waarschijnlijk wél productiever.

9. Zoek verbinding

We hebben veel minder contact, bijvoorbeeld met collega’s. Mensen vereenzamen sneller. Terwijl verbinding met anderen een belangrijke reden is om te werken en om werken leuk te vinden. Dus zoek dat contact actiever op. Bel je collega’s, vraag eens hoe het met ze gaat en vertel hoe het met jou is.

10. Zie mooie kanten

Je negatieve emoties over thuiswerken mogen er zijn. Klagen kan op zijn tijd best heel lekker zijn. Maar blijf er niet in hangen. Je wordt veerkrachtiger als je af en toe die knop om kan zetten. Misschien connect je meer met je huisgenoten. Ontdek je nieuwe mogelijkheden om je werk uit te voeren. Zie je door de afstand tot je werk wel meer wat je wel en niet leuk vindt. Doe je een stap uit de rat race. Of misschien blijft werken vervelend, maar zie je andere mooie dingen in je leven. Wie weet.

Zijn deze tips nieuw en wereldveranderend? Nee. Waarschijnlijk heb je sommige al eerder gehoord of zelf bedacht. Zijn ze zaligmakend? Ook niet. Het blijft zoeken en hard werken, met dat thuiswerken. Maar ze kunnen wél helpen. Dus kies er eens eentje uit waar je je deze week op gaat focussen. Zet heel specifiek een kleine stap. Soms moet je gewoon maar beginnen.